Egy helyszínen több futam. A NASCAR után, a Formula-1 és a MotoGP is erre készül. Utóbbi kettőnek pedig már van tapasztalata abban, hogy egy szezon alatt, egy országba többször is ellátogassanak.
Amerikában ez zártkapus eseményekkel párosult és ugyanez vár a MotoGP és az F1 mezőnyére is. A TV néző szempontjából ez nagyon más élményt nem jelent, hiszen a nagy többség a futamok zömét az élő közvetítéseken keresztül követi, az üres lelátók pedig bár furán hatnak, az atmoszférát eddig is inkább a motorok zúgása adta.
Az amerikai közvetítések egyébként eddig mind élvezhetőek voltak, a nemrég indult IndyCar esetében is, így valószínűleg a hamarosan újrainduló sorozatoknál sem kell majd nagyon aggódnunk.
Olyan tehát eddig nem volt, hogy teljesen ugyanazon a pályán legyen két különböző futam, de idén több ilyet is láthatunk majd, a Formula 1-ben Nagy-Britannia és Ausztria kettőt rendez az idén, a MotoGP-ben pedig utóbbi mellett Jerez, Misano, Aragón és Valencia is bevállalta ezt.
Attól szinte biztosan nem kell tartani, hogy kétszer ugyanúgy alakulnak majd a versenyek, sőt az is érdekes lesz, hogy egyik hétről a másikra ki mennyit tud majd fejlődni ugyanazon a helyszínen.
Formula-1:
Az első ilyen példát 1957-ben találjuk. Akkor nyolc verseny alkotta a VB naptárát, ebből pedig az utolsó kettőt Olaszországban tartották. A helyszínek, Pescara és Monza voltak és mindkettőt Sir Stirling Moss nyerte. 1984-ig ez volt az egyetlen olyan alkalom, hogy ugyanaz az ország két futamot egymás után bonyolítson le.
1976-ban két amerikai futam is megrendezésre került, az első még márciusban Long Beachen, ami a Nyugat-Amerikai Nagydíj nevet kapta, a másik a Kelet-Amerikait, ahol Watkins Glen rendezhetett. 81-ben a keleti verseny és Watkins Glen helyett, viszont már Las Vegas volt a rendező. A különlegesség itt az volt, hogy a Caesars Palace hotel parkolójában hozták ezt össze és a világbajnokságba beleszámító futamok közül ez az egyetlen, ami nem földrajzi nevet kapott.
1982 abból a szempontból különleges, hogy itt három futam is volt az Egyesült Államokban, ezt pedig mai napig nem csinálta még meg senki. Akkor ismét volt Kelet-amerikai verseny, de ezúttal Detroitban.
Egy évvel később Nagy-Britannia csatlakozott a sorhoz, akkor az Európai Nagydíjat Brands-Hatch rendezte, rá még egy évvel pedig a Nürburgring kapta meg ezt a kitüntető címet.
Európai nagydíjat rendeztek még a Donington Parkban is, de duplázott ugyanezen okból Spanyolország is többször, hiszen ezt a futamot még Jerez, illetve 2008-tól kezdve egy utcai pálya is megkapta Valenciában. Ezek előtt jó párszor a németek tudtak egynél többet rendezni évente ennek a futamnak köszönhetően és nem tettek ezzel rossz lóra, hiszen ezekben az időkben megőrültek ott az F1-ért.
Ezzel kapcsolatban még egy érdekesség: 1997-től 1998-ig Luxemburgi Nagydíjat is rendeztek, de a verseny igazából Németországban zajlott, amely a névadó országgal viszont határos.
Japánban is előfordult hasonló, hiszen rendeztek Csendes - Oceániai Nagydíjat is, 94-ben és 95-ben is. A helyszín akkor, a Tanaka International Circuit volt, a futamokat pedig Michael Schumacher nyerte, aki egyébként ebben a két szezonban a világbajnoki címeket is megszerezte.
Motogp:
A Gyorsasági motoros világbajnokságban teljesen megszokott, hogy egy ország többet is rendez. Spanyolországban konkrétan négy féle futamot rendeznek, különféle nevekkel, függően attól, hogy az ország melyik terültére látogatnak el. Hozzá kell tenni, hogy ez nagyon megéri, mivel a bajnokság csapatainak a nagy részének Olaszországban vagy Spanyolországban van a székhelye.
A spanyoloknál a négy futam soknak tűnhet, de igazából mindegyik helyszínen hatalmas az érdeklődés. Ez az olaszokra is igaz, akiknek ugyan hivatalosan nincs két futamuk, de ott a San-Marinói Nagydíj, amit Misano rendez. Volt már itt Olasz Nagydíj is, az utóbbi években pedig a San-Marinói versenynek ad otthont. Először 1985-1987 között, majd 2007-től egészen napjainkig. A város egyébként az Emilia-Romagna régióban található.
És ha már az olaszoknál járunk tudni kell, hogy itt már a kezdetektől, van futam, ráadásul arra példát, hogy ne konkrétan földrajzi helyről nevezzenek el versenyt, itt hamarabb fogunk találni, mint az F1-ben. Ez volt az úgynevezett Nemzetek Nagydíja, amit 1990-ig hívtak így. Több pályán is megrendezték, eleinte jó ideig Monzában, majd később jött Misano és Mugello.
Ha az első alkalmat keressük, mikor egy területen két verseny is volt, akkor 1961-ig kell visszamenni. Persze akkor hivatalosan két országban rendezték ezeket, hiszen volt Nyugat - Német és Kelet - Német Nagydíj is 1973-ig. Onnentől kezdve a Hockenheimring és a Nürburgring jó ideig váltotta egymást, sokszor évente, ami pl. az F1 rajongóknak elég ismerős lehet az utóbbi pár évből.
A következő hasonló alkalom, ami egyben az első olyan, mikor a spanyoloknak több futam is jutott, 1988-ban volt. Akkor Jaramában volt a Spanyol GP, a rákövetkező versenyhétvége pedig az Expo 92 Nagydíj volt, Jerezben. Ezt az elnevezést se előtte se utána nem láthatták a rajongók a naptárban, a név pedig nem volt véletlen, az 1992-es világkiállítást hivatott reklámozni, amelyet akkor Sevillában tartottak.
1991-ben két ízben is előfordult hasonló. A spanyolok tartották saját versenyük mellett az Európai GP-t is, a Franciák pedig hazai nagydíjuk mellett egy Le Mans-i Nagydíjat. Az Európai Nagydíjat 1995-ig rendezték meg, idén pedig erre ismét sor kerül.
1993-ban már három spanyol helyszín volt a naptárban, miután Jerez és a Circuit de Catalunya mellett Jarama ismét szerephez jutott, ezúttal a FIM Nagydíj keretében, melyet hasonlóan az Expo versenyhez csak egyszer rendeztek. Ehhez hasonlót találunk még 98-ban is ami a Madridi Nagydíj nevet kapta.
A Valenciai Nagydíj is ekkor került be igaz ekkor még nem szezonzáróként szerepelt, arra 2002-ben került sor először és azóta gyakorlatilag hagyománnyá vált.
2000 és 2003 között nemcsak az F1-nek volt Csendes - Oceániai Nagydíja. Itt az a Motegi volt a helyszín, amely ma már a Japán Nagydíjat látja vendégül, a másik japán futamot pedig Suzukába vitték akkor, de 2008-tól már az Egyesült Államok is duplán látta vendégül a bajnokságot Indianapolisnak köszönhetően.
És mint arról már szó volt, Spanyolországnak négy helyszíne is van a naptárban, ami idén sem lesz másképp. 2010-től ugyanis tovább nőtt katalán területeken lévő versenypályák száma, ekkor csatlakozott az Aragóniai Nagydíj. Az eredeti tervek szerint Magyarországra szerettek volna visszatérni, ám sajnos erre nem került sor. A Motorland Aragón viszont így egy hosszú távú szerződést köthetett.
Képforrás: Flickr/Pinterest/F1Images - Twitter/