A Formula 1 2020-ban végre kezdetét veszi, de sok minden más lesz, mint ahogy azt eddig megszokhattuk.
Az, hogy végül Ausztráliában nem gördültek pályára az autók és elmaradt a szezon kezdet egy nagyon szomorú dolog volt, ám valószínűleg sokan reménykedtek abban, hogy nem kell ilyen sokáig várni a rajtra. Az addig eltelt időt kitöltő virtuális versenyek persze jók voltak, a régi futamok ismétlésével is kellemesen el lehetett nosztalgiázni, de mindenkinek hiányoztak már az éles versenyek.
Nyolc futam helye már biztos a naptárban, ezeket pedig mind zárt kapuk mögött rendezik, viszont nem ez az egyetlen olyan dolog amiben különleges lesz az idei szezon.
Nézők nélkül:
A sportág történetében először rendeznek olyan versenyt, ahol nem lesznek nézők, egészen pontosan zárt kapus körülmények között. Olyan versenyhétvégéket láttunk már az utóbbi néhány év során is, ahol csekély volt az érdeklődés, de olyan 1950 óta egyszer sem fordult elő, hogy szándékosan zárják ki a szurkolókat. Az F1 viszont egy globális versenysorozat, amely sok helyen megfordul, a résztvevők pedig különféle helyekről érkeznek.
A koronavírus hivatalosan még mindig veszélyt jelent, így egy ekkora utazó cirkusz egyszerűen nem teheti meg azt, hogy fél vállról veszi a helyzetet, mindent meg kell tenni a biztonság érdekében és a lehető legjobban minimalizálni a kockázatot. Természetesen mivel az alapvető atmoszférát még mindig az autók generálják és mivel sokan vagyunk akik szinte csak és kizárólag a TV-ből követik az eseményeket, így ez itthonról igazából nem fog levenni az események értékéből.
Mindezeket egyébként nagyon jól lehet kompenzálni egy kiváló közvetítéssel, erre pedig szükség van, hiszen a TV stábok és az újságírók sem utazhatnak csak úgy bárhová az idén. Egy nagyon szűk kör van melyet beengednek a helyszínekre, ebbe tartozik bele a Netflix stábja is még ha csak minimális létszámban is, a nagysikerű Drive To Survive sorozat forgatása miatt.
Új, eddig nem látott dolog lesz az úgynevezett Fancam. Ez egy rajongókhoz intézett felhívás, melynek lényege, hogy küldjenek magukról olyan 5-8 másodperces videókat, melyekben kedvenceiket lelkesítik. Ezek a közösségi médiában, valamint a pálya menti kivetítőkön mindenképpen megjelennek majd.
A képernyőn szintúgy lesz változás, új grafikák fognak majd megjelenni. Ezeket nem egyből zúdítják majd rá a nézőkre, hanem apránként jelennek majd meg az újítások, amiket az Amazon Web Service segítségével alkotnak meg. Az első hétvégén az autókat vetik majd össze a leszorítóerő, a tapadás, a légellenállás és a motorerő szempontjából. 10-es skálán értékelik majd ki az egyenesbeli teljesítményt, de a vezethetőségről és a kanyarbeli teljesítményről is kapunk majd értékeket.
Motorhome helyett konténer:
Az első versenyhétvégén ez alól a Red Bull mondjuk pont kivételt jelent, de ők minden szempontból szó szerint otthon vannak az osztrák versenypályán. A többiek azonban más helyzetben vannak. Megszokhattuk már, hogy elég régóta szerves részét képezi az európai szezonnak a motorhome-ok látványa. Ezek azok a gigantikus méretű épületek, melyekkel minden csapat rendelkezik a paddockban és egyfajta luxusotthont ad a pályán dolgozó csapatnak és vendégeiknek.
Amilyen mérettel rendelkeznek ezek kívül-belül, szinte hihetetlen, hogy mindössze néhány nap alatt húzzák fel ezeket, majd aztán bontják el és viszik a következő helyszínre. Ez az amit idén még csak Európában sem láthatunk, miután a lehető legkisebb létszámmal dolgoznak az istállók is, úgyhogy ezeket konténerek váltják fel. Még február elején volt szó arról, hogy mivel 2030-ra az F1 szeretne karbonsemlegessé válni, így adott esetben a motorhome-októl is megszabadulhatnak, vagy legalábbis egy olyan verziót gyártanának, amelyek sokkal kevesebb logisztikát igényelnek.
Európai szezonkezdet:
Az már egészen biztos, hogy ez a legkésőbbi start a történelem során, habár volt példa több ízben is, hogy májusban rugaszkodjanak neki az idénynek, júliusig azonban egyszer sem merészkedtek. Legyünk őszinték, tudnánk örülni neki, ha a jövőben nem ilyen késői az indulás, de jelenlegi helyzetben annak is örülni kell, hogy lesz szezon. Az időponttal tehát megdőlt egy rekord, az viszont nem először fordul elő, hogy az öreg kontinensen rendezik az első futamot. Korábban kilenc alkalommal is volt erre példa, a legtöbbször a Monacói Nagydíj esetében, ami a hivatalos versenynaptárt illeti.
Idényrajtok Európában:
1950 – Brit Nagydíj
1951 – Svájci Nagydíj
1952 – Svájci Nagydíj
1959 – Monacói Nagydíj
1960 – Monacói Nagydíj
1962 – Holland Nagydíj
1963 – Monacói Nagydíj
1964 – Monacói Nagydíj
1966 – Monacói Nagydíj
Kezdés az utánpótlással:
Megszokhattuk már, hogy az F1 bárhová is megy, mindig vannak betétprogramok és ezáltal más szériák is képviseltetik magukat. Európán belül, plusz még Bahreinben és Abu-Dhabiban van jelen általában az F2, F3, valamint a Porsche Szuperkupa mezőnye. Arra viszont még nem nagyon láttunk példát eddig, hogy ezek a közvetlen utánpótlás sorozatok egyből a szezonnyitón ott legyenek. Erre most nyilván az idei különleges helyzet ad lehetőséget.
A két kisebb formula autós széria és a Porsche kupa résztvevői is a királykategóriát követik az első nyolc verseny alkalmával.
Fekete autók a mezőnyben:
Azok a dolgok melyek a világban történtek az elmúlt hónapok során, hatással vannak a sportéletre és így egyúttal a Formula 1-re is. A rasszizmus elleni kampány részeként hirdetik a We Race As One vagyis az egyként versenyzünk kezdeményezést, melynek szimbóluma a szivárvány lett. Ez a sokszínűséget hivatott hirdetni, tíz színből áll ezek pedig a csapatokat jelképezik. Mindezek több helyen, többek között a versenyautókon, de még a biztonsági autón is feltűnnek majd.
A Mercedes csapata viszont elég egyedi megoldást választott. Szokásos ezüst festésüket ezúttal feketére cserélik, és a versenyzők overallját is ehhez igazították. A W11-esen továbbá az "End racism" felirat is megtalálható és az év hátralévő részében így fog kinézni.
A színválasztás mindenképpen kiemeli majd őket, de nem ők az elsők akik ezt a színt használják. Elég csak a Lotusra gondolni, mely 2011-től egészen a gyári Renault visszatéréséig a legendás fekete-arany színkombinációt használta. Ez egyfajta védjegyévé vált a márkának, amely 1972 és 1986 között is használta ezt.
A Minardi is elég sötét volt 2001 és 2005 között, de ők is vegyítették a dizájnt fehér, piros vagy éppen zöld színezéssel. Így tett a Mclaren is, melynek ezüst-fekete autóin ugyancsak megjelent a piros vagy éppen a fehér szín, ahogy 2016-ban is, mikor a fekete volt az alapszínük. Olyat viszont, hogy egy autó teljes egészében fekete legyen, utoljára 1998-ban láttunk. Akkor az Arrows istálló A19-ese kapott ilyen színezést. Abban az évben a csapat pilótái Pedro Diniz és Mika Salo voltak, túl sok szerencsét azonban nem hozott ez a dizájn, mindössze két versenyen tudtak pontot szerezni, Monaco és Belgium volt ez a két helyszín. Előbbi alkalmával egy 4. és egy 6. helyet hoztak össze, míg Spa-ban Diniz jött be az ötödik helyen.
Az utolsó olyan versenyautót tehát, amely zömében fekete volt és az élmezőnyben tudott maradni, a Lotus adta, most pedig a németek lehetnek a következők, akik ilyen festéssel tudnak a győzelemért csatázni.
Képforrás: F1/Haas F1 Team/1990sF1 - Twitter