Egy népszerű kosaras cipő, ami több mint 30 éve velünk van. Azóta már több féle változata létezik, emlékezetes reklámok kapcsolódnak hozzá és még ismert sorozatban is említették. Ez a Reebok Pump.
A blogon tehát ezúttal egy régóta népszerű cipőről lesz szó, ami több évtizedes történelmével sokak számára maradandót alkotott. Ezt mutatja többek között, hogy az egyik itthon is sokak által kedvelt sitcomban, a Goldberg családban megemlítették. A sorozat egyébként is nagyszerűen szedi elő a 80-as években menő dolgokat, legyen szó zenéről, egy ismert TV showról, mozifilmekről, hírességekről, vagy akár csak egy cipőről is.
A Reebok Pump pedig az első évad harmadik részében tűnik fel és tulajdonképpen kulcsszereplő az epizód alakulását illetően, hiszen a családban az idősebbik srác Barry szeretne egy ilyet, de mivel az apja Murray nem hajlandó pénzt adni rá, így végül vele kezd el dolgozni a bútorboltban.
Megjelenése:
Nagy múltja van a kosaras cipőknek, hogy csak egy kb. mindenki által ismertet említsünk, ott van például az Air Jordan, illetve ezek társai, melyekre ma is nagy a kereslet. A 80-as és a 90-es években pedig ténylég virágzott a sportcipő biznisz. Egy-egy új modell minél extravagánsabb külsővel rendelkezett, minél nagyobb technológiai újdonságot hozott és persze minél kényelmesebb volt, annál inkább kíváncsiak voltak rá az emberek. A Reebok cipője 1989-ben jelent meg először és nagy újítása volt, hogy a nyelvén lévő gomb megnyomásával, levegővel lehetett feltölteni, köszönhetően a benne lévő légzsákoknak. Ez egy kosárlabdát ábrázolt és Pump feliratot tartalmazta.
A cipőt még a bemutatását egy évvel megelőzően kezdték el fejleszteni egy formatervező cég, a Continuum design cég segítségével, Paul Litchfield ötlete nyomán. 1989 februárjában már kész volt a demo verzió, majd még abban az évben november 24-én jelent meg. 1991-ben már több féle verzió megjelent belőle, a kosárlabda mellett, többek között gyalogló, futó és golf cipőt is készítettek.
Az ötletgazda egyébként pár évvel korábban, 1985-ben kezdte el karrierjét a cégnél és számos innovációért felelős volt, így például a 2013-as Checklight nevű sapkáért is, ami főként az olyan sportágaknál hasznos, ahol elég nagy a fejsérülés veszélye. A sisak alá felvehető eszköz pedig adott esetben jelzi az ütés mértékét, ami egy esetleges esés után sokat számíthat. Litchfield ma a Reebok Advenced Concepts alelnöke.
Ami pedig a cipőt illeti, ha csak a stílusokat vesszük alapul, 28 féle változatot lehet megkülönböztetni, illetve nem hagyhatók ki az úgynevezett kollaborációk sem, amelyek a 20. és a 25. évforduló kapcsán is megjelentek. A többféle verzióból az Insta Pump Fury, vagy az Omni Zone névre hallgatóak sokaknak ismerősek lehetnek. A kollaborációknál jó néhány tervezővel sikerült összedolgozniuk, ennek eredményeképpen jöhetett ki például a nagyon színes ZPump Fusion x Stash, ami a New York-i tervező művésznevét viseli magán.
Új ötletek pedig előjönnek még mindig, hiszen 2014-ben jött a vagány piros-fehér-fekete színösszeállításban a Blacktop Battleground Chicago, de 2017-ben például kijött egy viszonylag letisztult forma, a Supreme Engine.
Legendává vált:
Azt, hogy a cipő és változatai ennyire népszerűek lettek, részben adja a hatalmas múlt amivel rendelkezik, a neves játékosok akik viselték vagy a velük forgatott reklámok, illetve elismerték a sajtóban is.
Ma már számtalan olyan weboldal vagy magazin létezik ami az úgynevezett sneakerekkel foglalkozik, ezek közül az egyik legismertebb a 2002-ben indult Sneaker Freaker, amely mind nyomtatott formában, mind pedig online elérhető. Utóbbiak oldalukon rengeteget foglalkoztak már a Pump termékekkel és annak történelmével, a 20. évfordulóra például egy hatalmas összeállítást hoztak össze.
Ami pedig a reklámokat illeti, ki kell emelni az elsőt, amelyben először jelent meg, erre 89 novemberében került sor és két dologra mindenképp érdemes figyelni. Az első, hogy már itt is, mint ahogy arra a későbbiekben is sor került, a Nike Air cipőit próbálták lenyomni és megalázni, a másik pedig a reklámban szereplő Dominique Wilkins, aki így ezt is elmondhatja magáról egyéb a sportban elért érdemei mellett.
A most 60 éves Wilkins 18 évet húzott le a sportban, ezalatt pedig megjárta Olaszországot és Görögországot is, mint a Bologna és a Panathinaikos játékosa, az NBA-ben pedig a San-Antonio Spurs, az Orlando Magic, a Boston Celtics, a Los Angeles Clippers és az Atlanta Hawks színeiben is játszott. A felsoroltak közül Atlantában töltötte a legtöbb időt, 1982 és 1994 között, valamint kilenc alkalommal szerepelt az All Star gálán is, ma pedig már a Hall of Fame tagja.
El lehetett adni ezt a cipőt olyan teniszjátékossal is, mint Michael Chang, aki leginkább azzal került be a köztudatba, hogy 17 éves korában megtudta nyerni a Roland Garrost 1989-ben, de csak, hogy visszakanyarodjunk a kosárlabdához, a négyszeres NBA bajnok Shaquille O’Neal’is népszerűsítette az eredetileg Angliából indult márkát.
1984 óta, vagyis 36 éve már, hogy rendeznek az észak-amerikai profi kosárlabdaligában All Star hétvégét és azóta létezik a zsákolóverseny is. Ez pedig 1991-ben hatalmas reklám volt a márkának amikor is a Celtics akkori játékosa, Dee Brown ebben nyerte meg a versenyt. És ha már ennél a több napos eseménynél tartunk, szintén nagy dobás volt, mikor 2005-ben itt mutatták be az ATR Pump névre hallgató terméküket. Ezt hat akkori játékos Yao Ming, Allen Iverson, Jerome Williams, Baron Davis, valamint Steve Francis prezentálta.
A Pump tehát mai napig él és virul, a név pedig gyakorlatilag összeforrt a sporttal. Ha pedig már szóba jött Dee Brown 91-es teljesítménye, itt egy nagyszerű videó róla, melyben az érintett is megszólal:
Képforrás: Sneakernews/Hypebeast