Még ha elég csonka módon is, de elindult a Gyorsaságimotoros világbajnokság idei szezonja Habár a királykategória nem tudta képviseltetni magát, a kisebb kategóriákra is érdemes volt figyelni. A Moto2-ben sokak szerint új sztár született, de régi nagy neveket is sikerült megidézni.
Tekintve, hogy a MotoGP pilótái nem tudtak jelen lenni a koronavírus okozta helyzet miatt, így csak a két kisebb kategória szerepelt az idénynyitón Katarban. Ami pedig a középső géposztályt illeti, bőven lesz mire és kire figyelni az idén, nagy csaták várhatóak. Thomas Lüthit sosem szabad leírni, előbb utóbb talán összejön neki a második VB cím, a VR46 csapatnál a kilencszeres világbajnok Rossi féltestvére Luca Marini is megmutatta már párszor mire képes, amit pedig a mostani futamgyőztes Tetsuta Nagashima művelt az is lenyűgöző volt. A 14. helyről tudta megnyerni a futamot.
Az esélyesek nevét lehetne még sorolni és az is megérne egy külön bejegyzést, de akire sokan felfigyeltek, az Joe Roberts volt. Az amerikai fantasztikusan ment az időmérőn, meg is szerezte az első rajtkockát, a futam vége felé pedig csatázni kezdtek az ausztrál Remy Gardnerrel. A futamot a Galaxy 4 csatornán közvetítő Czollner Gyula és Szabó Róbert pedig említést tettek róla, hogy ez a két név jól cseng a mezőnyben, mégpedig nem véletlenül.
A legendák:
Wayne Gardner nem csak motorversenyző volt, hiszen a 90-es évek elejétől négy kerékre váltott és a túraautózás felé vette az irányt. 2002-ig űzte az ipart és lévén, hogy egy ausztrál emberről van szó, így talán magától értetődő, hogy a népszerű helyi sorozatban a V8 Supercarban is részt vett.
Az ausztráloknak viszont nem ezért lett ő nagy legendája. A most 60 esztendős Gardner volt az első ausztrál, aki világbajnoki címet szerzett a Gyorsasági Motoros VB-n, 1987-ben a legnagyobb géposztályban a Hondával. A versenymérnöke is legendás lett azóta, Jeremy Burgess dolgozott vele, aki többek között az 1985-ös VB győztes Freddie Spencer mellett is tevékenykedett, majd később az öt címet nyerő Mick Doohan és Valentino Rossi mérnöke is volt.
Az pedig, hogy minden évben ellátogat a mezőny Ausztráliába és hogy ott népszerű a MotoGP, ma már teljesen természetes. Viszont ehhez nagyban hozzájárultak Gardner, illetve később a másik nagy ausztrál bajnok, Doohan sikerei. 1989-ben már ott volt a világbajnokság Philip Islanden, illetve ott van mai napig. Ez alól kivételt az 1991-től 1996-ig tartó időszak jelentette, mert akkor Sydneyben található Eastern Creek, vagy ahogy ma hívják Sydney Motorsport Park volt a házigazda.
Ami pedig a másik nagy nevet illeti: Kenny Roberts most 68 éves, korábban három VB címet szerzett a királykategóriában és ő volt az első amerikai, aki világbajnok tudott lenni. A három címet ráadásul zsinórban egymás után szerezte a Yamahával, ami pedig a márkát illeti, az 500 cm³-es kategóriában korábban csak Giacomo Agostini tudott nekik címet nyerni. Azóta egyébként még négyen tudták ezt megtenni. Ezek közül ketten szintén az USA-ból jöttek, Eddie Lawson és Wayne Rainey, illetve már az új évezredben ott volt Rossi és Jorge Lorenzo.
Roberts borzasztóan sikeres volt igazából majdnem mindenben amibe belekóstolt, legyen szó az utcai versenyekről, a dirt track szakágról, vagy a pályaversenyzésről. Utóbbiban pedig nem csak a három világbajnoki címmel tette örökre a névjegyét. Megszokott dolog, hogy a kanyarokban leteszik a térdüket a versenyzők, a szakmában pedig sok helyen tartják úgy, hogy ő volt ennek az igazi úttörője.
Visszavonulása után saját csapata is lett és ott sem maradtak el a sikerek. A már korábban említett Rainey ugyanis a Team Roberts tagja volt és három világbajnoki címét velük szerezte 1990 és 1993 között. Ez az időszak egyébként még azért is érdekes, mert a 90-es szezon volt az első, ahol már csak három géposztály volt (125 cm³, 250 cm³, 500 cm³).
Az utódok:
Kenny Roberts fia, Kenny Roberts Jr. 1993-ban mutatkozott be a VB-n, három évvel később pedig már a királykategória tagja volt és versenyzett apja csapatánál is pályafutása során. Ott sajnos nem tudott hatalmas eredményeket elérni, ám 1999-ben már a gyári Suzukin ült és ott rögtön első futamán győzni tudott, 2000-ben pedig világbajnok lett. Ketten ők jelenleg az egyetlen olyan apa fiú páros, amelynek mind a két tagja VB címet szereztek MotoGP-ben.
Gardnernek kisebbik fia Remy jelenleg 22 évesen a Moto2 mezőnyében van már 2016 óta, első dobogóját pedig tavaly tudta megszerezni Argentínában. Sem az előző idényben, sem most nem indult rosszul a szezonja, akkor egy negyedik, idén pedig egy ötödik hellyel kezdett.
Joe Roberts és csapata:
A Moto2 kategóriában a Motogp gazdagodott egy újabb tehetséges és nagyra tartott Roberts nevű versenyzővel. Joe Roberts viszont csak névrokona a korábbi világbajnokoknak, azonban a tempója alapján lehet egyszer belőle is az válik. A katari hétvégén sokakat meglepve szerezte meg a pole pozíciót, ráadásul mindezt pályarekorddal érte el. A versenyen is jól futott és bár a gumikkal nem volt szerencséje végül beért a negyedik helyre, ami nagyon jónak mondható.
Az előző három szezonja finoman szólva sem volt erős, 10. volt a legjobb helyezése eddig, erre most tessék hirtelen tudott egy ilyet is. Ebben nagyban lehet az, hogy idén már Kalex vázas motorral megy, illetve az őt körülvevők személye is. A csapata ugyanis az American Racing, amiről tudni kell, hogy a csapat mentora az a John Hopkins, aki ment a MotoGP-ben , később pedig a Superbike VB-n is, legjobb éve pedig a 2007-es volt, amikor a Suzukival a GP-ben négyszer is dobogóra tudott állni és a pontversenyt a negyedik helyen zárta.
Fiatal amerikai tehetségek felkarolására a cél és egyenlőre ez úgy tűnik sikerült. Roberts ugyanis 10 év után az első amerikai versenyző, aki megnyert egy időmérőt a középső kategóriában, legutóbb ezt Kenny Noyes tudta megcsinálni.
A verseny után egyébként elmondta, hogy szeretné megszerezni az első győzelmét és remélte, hogy ez esetleg majd a hazai futamán összejöhet. A tényállás jelenleg az, hogy bár ez megtörténhet, sajnos nem a közeljövőben fog, ugyanis sajnos az austini versenyt is elhalasztották.
Az pedig, hogy pont egy olyan hétvégén sikerült kiugró teljesítményt nyújtani, ahol a legnagyobbak sajnos nem lehettek ott, még inkább értékessé teszi azt amit elért, hiszen sokkal nagyobb figyelem irányult rá, mint amit egyébként kapott volna. A jövőben pedig majd kiderül lesz e még eggyel több Gardner vagy éppen Roberts név a világbajnokok listáján.
Képforrás: MotoGP - Australian MotoGP - Twitter/Flickr/Motorsportmagazine/Roadracingworld/